Uuden vuoden kuulumiset & päivä kuvina

Meidän perheessä on riehunut räkätauti viime päivinä. Neljän seinän sisällä ehtii hyvin miettiä, mikä elämässä ja arjessa on tärkeintäUusi vuosi ja uudenvuoden lupaukset ovat taas täällä. En itse ole koskaan uskonut siihen, että yhdessä yössä tulee mitään pysyviä tai parhaita muutoksia tehtyä omaan hyvinvointiin, joten en ole niitä tehnyt. Muita lupauksia kyllä pitkin vuotta! 😁 Ilman muuta vuodenvaihde on hyvä hetki miettiä omia tottumuksiaan, kun vuosi alkaa taas ns. puhtaalta pöydältä. Vielä hienompaa, mikäli joku sen avulla löytää kipinän vaikkapa kuntoiluun tai miettii esimerkiksi omaa ruokailua, tupakointia tai alkon käyttöä. Itse pyrin elämään suht terveellisesti ja säännöllisen rytmin mukaan, sillä olen huomannut ruokailun, unen ja liikunnan vaikuttavan suoraan omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin. Katsoin eilen Endorfiinikoukussa -blogin Elinan Youtube -kanavalta mielenkiintoisen pätkän yleisestä hyvinvoinnista, joka oli mielestäni täyttä asiaa. Nykyään tuntuu olevan pinnalla kaikenlainen suorittaminen ja tehokkuus ihan kaikessa; töissä, treeneissä ja some tukee vielä vahvasti tähän kaasu pohjassa -elämäntyyliin. Moni tuntuu lähtevän esimerkiksi salille tai lenkille vain siksi, että saa kyseiselle päivälle reippaan instakuvan. Palautumiselle ja kehon latautumiselle jäävä aika tahtoo usein jäädä häviävän pieneksi, vaikka suuri osa fyysisestä kehityksestä tapahtuu juuri silloin. Myönnän että itsellänikin liikunta tahtoo joskus mennä hiukan suorittamiseksi, jos mieleen juolahtaa joku hieno pyöräily- tai juoksureitti, joka täytyy ihan pikaiseen käydä katsomassa. Mutta olen yrittänyt opetella rauhoittumista ja oman kehon kuuntelemista aina välillä.

Itse huomaan juuri kolmen peruspilarin, eli hyvän ravinnon, riittävän unen sekä liikunnan olevan oman hyvinvointini kannalta kaiken aa ja oo. Mikäli laiminlyön jonkun näistä kolmesta (tai vedän minkä tahansa överiksi), ei pyramidi oikein tahdo pysyä kuosissa. Jos unet jää kehnoiksi, ei juoksusta osaa oikein nauttia. Mikäli liikunta jää pois, huomaan sen heti yöunissa ja nukahtamisessa. Ja hyvä, säännöllinen ravinto vaan auttaa jaksamaan töissä ja harrastuksissa, ja vieläpä unikin maistuu.

Viimeiset 9 kuukautta olen ollut kotona hoitovapaalla, ja päivittäinen noin 20 kilometrin työmatkaliikunta on vaihtunut lenkkeihin iltaisin ja viikonloppuisin. Tähänkin tulee muutos taas ensi kuussa, kun joudun palaamaan töihin. Siis joudun, kotona olemiseen voisi nimittäin tottua! Eli työmatkaliikunta palaa kuvioihin. Lisäksi pyrin juoksemaan ja pyöräilemään vapaalla ehtimisen mukaan. Lihasjumpan osuutta koetan lisätä omaan liikuntapiirakkaani, vaikka sitten muista heilumisista karsien. Mutta kaiken tämän pyrin tekemään hyvä fiilis etusijalla, ilman että touhu menee suorittamisen puolelle.

Tästä päästiinkin viimeksi lukemaani kirjaan, Alexander Stubb, Alex, josta mieleeni jäi ”tunti liikuntaa antaa päivään kaksi tuntia lisää energiaa”. Niin totta. Lisäisin vielä tähän, että tunti lisää yöuniin toimii usein samalla tavalla!

Tämä kaikki terveysintoilu tuli mieleeni, kun viime päivät on köhitty kilpaa räkätaudissa eikä normaalin arjen liikunnat, ruokailut saati unet ole oikein olleet hallussa. Olipa siis hienoa käydä tänään ihan hiekkalaatikolla ja retkellä lähimetsässä, useamman neljän seinän sisällä vietetyn päivän jälkeen! Aurinko ei tänään juuri näyttäytynyt, mutta ei se haitannut menoa. Sen pidemmälle ei tytön kanssa kuitenkaan vielä tänään lähdetty seikkailemaan, vaan pidettiin päivä aika rentona.

Onko siellä tehty uudenvuoden lupauksia tai suunnitelmia, ja millaisia?

img_1863
7:23 Hiljainen koti ja hetki omaa aikaa. Tyrmään flunssan rippeet sinkkiövereillä!
8:43 Aamupalaa
10:23 Hiekkalaatikolla. Kuinka hyvältä raitis ulkoilma voikaan tuoksua, kun on lojunut flunssassa sisällä monta päivää.
10:24 Työmaa
10:33 Lits läts pihakallioilla
10:40 Kii kaa, kii kaa!
10:49 Miniretki lähimetsään
10:52 Onko oravat piilottaneet näin ison kasan käpyjä? Niin ainakin sanoin.
11:00 Joku kätköpaikan näköinen kolo. Käpy sinne piiloon.
11:38 Lounas, moussakaa
12:20 Siihen hän nukahti heti lounaan jälkeen
12:20 Kantoreppu on maailman paras unilääke
12:25 Zzzzz
5BEB8635-6229-4036-8AC3-461206544366
14:42 Välipalaa, puolukka-omena-banaanismoothie
C41D70ED-0F30-4CAB-9177-A572DFBC6026
15:00 Maalausta
1810E8F0-F2E4-4C98-B143-5FCFE8C59A1C
15:42 Kylpyaika
F2928A22-43A3-40C7-9E4E-844D60ECAFBB
16:02 Viuhahtelija
E48AEADC-9EBA-4A56-B709-B707976FCB03
16:19 Omassa keittiössä kokkailua
D6BC709E-44D8-4FB0-A53D-08D90D0B5D56
17:33 Päivällinen, Pollo limonello
6B42CEF4-91CE-462E-AE78-E946B0B223E0
18:22 Pyykkitime
7139020A-B55E-43C2-925E-F2D201446DFB
19:11 Uusi kuvakirja tuli postissa, ja sitä täytyi ihmetellä
C0717D09-CFDB-4F3A-9060-A72E32F9B15C
19:39 Playtime
ADF8A779-05A5-4399-B888-C7E7FD55C8D4
19:55 Puuroa – hammaspesut – Aa aa!
Mainokset

4 vastausta artikkeliin “Uuden vuoden kuulumiset & päivä kuvina

  1. Täyttä asiaa. Itse olen syyllistynyt liikunnan puolella turhaan höntyilyyn ja ylisuorittamiseen. Tämän vuoden lenkkien osalta lisäsin määrää mutta tiputin lenkkien kuormittavuutta jotta palautuminen onnistuu.
    Liikunnallista uutta vuotta

    Liked by 1 henkilö

    1. Kiitos Jani! Kantapään kautta ja erinäisten jumien sekä kipujen jälkeen olen itsekin löytänyt järkevän tavan liikkua. Mukavaa vuoden jatkoa ja liikunnallisia hetkiä!

      Tykkää

    1. Kiitos, näin kuvia keräämällä sitä huomaa kuinka paljon tulee touhuttua, vaikkei varsinaisesti mitään tehtykään. Toi keinulauta on Utukutu -merkkinen, meillä on myös saman pajan tasapainolauta. Tosi kivoja ja laadukkaita leluja 😊

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s