Paljonko pyörällä töissä käyvä säästää rahaa – vai säästääkö?

Kuten usean muunkin pääkaupunkiseudulla asuvan perheen kohdalla, myös meillä on luovuttu autosta useastakin syystä. Raha on tietysti yksi syy, sillä auton pitäminen maksaa aina jotain, käytti sitä vähemmän tai enemmän. Mutta kuinka paljon töissä pyörällä käyvä voi vuosittain säästää, verrattuna omalla autolla kulkemiseen?

Itse olen pyöräillyt koko pienen ikäni, maastossa ja maantiellä, kesällä ja talvella. Myös työmatkat kuljen pyörällä. Kymmenen kilometrin työmatkaani aikaa kuluu reitistä riippuen vajaasta reiluun puoleen tuntiin. Kun meillä oli vielä auto, tuli silläkin toisinaan töihin mentyä. Aikaa kului kutakuinkin saman verran, sillä autolla matkaa tulee hieman pidempi lenkki, ja usein työajat ovat sellaiset että jompaan kumpaan suuntaan on varauduttava ruuhkaan. Aikaa siis kului autoillen yleensä pidempään kuin pyörällä saman matkan taittamiseen, suihkuineen ja vaatteiden vaihtoineen. Myös pysäköinti täällä pääkaupunkiseudulla on aina oma juttunsa, ja usein ilmaista parkkia sai metsästää melkoisen tovin. Tässäpä onkin muutama ihan oikea syy, jotka puoltavat pyörää työmatkan taittamiseen. Itse pidän pyöräilystä sen verran, että kulkisin sillä varmaan joka tapauksessa töihin, vaikka autoilu olisikin edullisempaa tai nopeampaa. Lasken melko suuren arvon hyötyliikunnalle, varsinkin nyt perheenlisäyksen myötä, kun aika treenaamiseen työajan ulkopuolella on kortilla. Työmatkapyöräily on todella hyvää aikaa käyttää hyödyksi myös tässä mielessä.

Mutta mietitäänpä hiukan, minkä verran ihan silkkaa rahaa voi säästää pyöräilemällä töihin. Käytän esimerkkinä omaa 10 kilometrin työmatkaani. Autoilun kustannuksena käytän 0,40€/kilometri, joka on mielestäni melko lähellä kokonaiskustannuksia auton pidossa.

Työpäiviä on vuodessa 258, joten 10 km x 2 päivittäisellä ajolla pyöräilymatkaksi tulee 5160 km. Autolla työmatkan ajamiseen kuluisi rahaa vuosittain 2064 euroa. Aika paljon!

No eihän pyöräkään ihan ilmaiseksi liikkeellä pysy, ainakaan kovin kauan. Itse käytän pyöräni kerran tai kaksi vuodessa huollossa liikkeessä. Muut päivittäiset huollot ja renkaanvaihdot suoritan itse. Lasken huoltokustannuksiksi liikkeessä 2 x 70 euroa, siis yhteensä 140 euroa. Tämän lisäksi tulee joitain välttämättömiä kustannuksia, renkaita ja jarrupaloja. Lasketaan niihin niinkin reilu könttäsumma, kuin 100 euroa vuodessa. Kun vielä joskus tarvitsee uusia pyöräilyvaatteita, kenkiä ja muita varusteita, niin varataan tähän toinen 100 euroa. Muita kuluja en oikein osaa pyöräilyyn keksiä. Ilman muuta itse pyörä maksaa jotain, ja tämä on varmasti kohta jolla lasku voi muodostua kannattamattomaksi 🙂 Mutta En tässä kohtaa yhdistä harrastusta (johon menee kaikki rahat) yksinkertaiseen työmatkapyöräilyyn. Lasketaan, että työmatkapyöräilyyn ostetaan 1500 euron arvoinen kulkuväline. Tällä saa ihan hyvän cyclocrossin. Lasketaan vielä, että tätä puolentoista tonnin pyörää pidetään kolmen vuoden esimerkkijakso, ja myydään pois puoleen hintaan, jolloin pyörän hinnaksi tulee 750 euroa.

 

Eli:

Kolme vuotta autolla töihin: 3 x 2064 = 6192 euroa

Kolme vuotta pyörällä töihin: 750 (pyörä) + 3 x 140 (huollot) +3 x 100 (renkaat, jarrupalat ym.) +3 x 100 (vaatteet, varusteet) = 1770 euroa

Pyöräilyn eduksi siis mukavat 4422 euroa.

Tämä on tietysti hyvin karkea lasku, ja tietenkin pyöräilyyn (ja autoiluun) saa varusteilla ja muilla heräteostoilla kulumaan paljonkin enemmän rahaa. Suurin hyöty ja isoin juttu ainakin itselleni on se, että pyörällä töihin kuljettuani olen paljon virkeämpi kuin autolla kuljettuani. Mutta tosiaan, säästää tässä vähän rahaakin.

wp-1480273883198.jpgwp-1480273760654.jpgwp-1480273624896.jpg

Asiasta toiseen:

Meillä on harkinnassa tavarafillari, esimerkiksi kuvan mukainen Bullitt. Onko kokemuksia tai suosituksia?

wp-1480274435547.jpg

Mainokset

10 vastausta artikkeliin “Paljonko pyörällä töissä käyvä säästää rahaa – vai säästääkö?

  1. Jos en nyt ihan väärin muista niin TM:ssä oli 60 tkm:n käyttötesti uudelle mondeolle. Käyttökulut pääomakuluineen oli n. 36 e/100km, joten ei toi sun arvio ihan virheen kaukana ollu 🙂 joskus laskin pökön (ilman pääomakuluja ja ostohintaa), että sillä ajo kustansi huoltoineen n. 13 e/100 km. Sähköautolla pääsis n. 1,3 e/100 km (ilman huoltoja ja pääomakuluja) sillö oletuksella, että lataus maksaa n. 2 e.

    Tykkää

    1. Joo, joissain testeissä on mainittu jopa yli 0,40€/ kilometri kustannuksia, kun kaikki kulut otettu huomioon. Mutta noissa haarukoissa se varmasti liikkuu, paljon tietysti autosta riippuen.

      Tykkää

  2. Niin otitko tuossa vertailussa huomioon auton hankintakulut?

    Ite ajan pyörällä noin kolmasosan vuoden työmatkoistani. Mutta mulla onkin matkaa 25 km suuntaansa. Autolla aikaa menee reilu 25 min (ja matkaa itse asiassa 1 km vähemmän), pyörällä oon parhaimmillaan ajanut tuon matkan 35 minuutissa (kinnerillä pääsee melkein mopon vauhtia). Normaalisti pyörällä ajaen matka kestää kuitenkin n. 40 – 45 min.

    En kuitenkaan jaksaisi ajaa pyörällä töihin joka päivä, kun tuntuu, että ei oikein kerkeä palautua kunnolla. Varmaan ajan aina liian kovaa. Ja joka aamu viideltä herääminen pyöräilemään on aika raskasta. Talvella unohdan työmatkapyöräilyn kokonaan.

    Tykkää

    1. Kovaa tahtia olet Saukki polkenut! Vaatii jo melkoista sisua kulkea noin reilua työmatkaa pyörällä.
      Tuo laskelmani 0,40€/ km kustannukset sisältävät auton kustannukset, eli arvon alenemisen. Tuo 0,40€ hujakoilla summa on tullut vastaan useammassa laskelmassa.
      Hyviä pyöräilyjä sinne! 🙂

      Tykkää

      1. Niin muuten! Et ottanut huomioon työmatkasta saatavaa verovähennystä. No sitä ei tietysti isossa kaupungissa välttämättä edes saa, mutta täällä missä ei julkisia kulkuneuvoja ole tarpeeksi, 25 km työmatkasta saatava verovähennys oman auton käytöstä on merkittävä. Ja kun verovähennystä saa 0,25€/km, jää autoilun kustannuksiksi 0,15€/km + omavastuu joka taisi olla jotain 700€ luokkaa viime vuoden verotuksessa.

        Tykkää

      2. Tuo on muuten totta! Tätä en tosiaan ottanut huomioon. Ja jotkut työnantajat vielä tukevat ilman autoa liikkuvia omilla kannustimillaan, työmatkaseteleillä ym. Mutta hyvä huomio!

        Tykkää

  3. Meillä perhekulkureina ollut pitkä Bakfiets muutaman vuoden sekä Bullit reilun vuoden. Molemmilla omat hyvät puolet, varsinaisia huonoja puolia en heti keksi kummastakaan 🙂

    Bakfietsilla on tullut ajettua käytänössä kaikki työmatkat viimeiset vuodet kun samalla saa vietyä lapset päiväkotiin. Vaimo taas ajaa Bullitilla työmatkat, noin 10km suuntaansa. Kahden lapsen kanssa pystyy Bullitilla tekemään ihan kohtalaisia päivämatkoja kun taas bakfiets:in mukavuus rajaa menee ainakin minulla siinä 15km kohdalla. Kesäiseen kaupunki-kruisailuun taas ottaa mielummin pystymmän Bakfietisin alle.

    Meillä on Bullitin ”hytti” joka on aika tiukka kahdelle pienelle lapselle kun taas Bakfietis kuomun alle saa lapset+koira+ruokakassinkin. Eli riippuu millaiseen käyttöön pyörä tulee, jos vauhti ja matka innostaa niin en ole bullitille löytänyt järkevää kilpailijaa. Paitsi jos sähkö, mutta sehän on fuskaamista…

    Tykkää

    1. Mukava kuulla kokemuksia! Meillä tavarafillari tulisi lapsen ja/tai ostosten kuskaamiseen. Lyhyiden koeajojen perusteella Bullitt tuntuu kyllä erittäin hyvältä peliltä! 🙂

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s