Kuinka selviytyä pyörällä töihin – läpi talven?

Ensimmäisten kunnon pakkasten myötä pyörällä töihin kulkevien on taas syytä ajatella, mitä aamuksi tulee varata eteiseen.

Tällä viikolla pakkanen on painunut jo ihan oikeasti talvisiin lukemiin, kun mittari on töihin lähtiessä näyttänyt olevan -10 asteen tienoilla. Kampiapina -blogissa käsiteltiin tällä viikolla hienosti sitä, kuinka selviytyä talvisesta pyöräilystä kunnialla. Onhan se tavallaan huvittavaa, että Suomen kaltaisessa maassa, jossa on totuttu hiihtämään umpihangessa vaikka viidenkympin pakkasilla, katsotaan edelleen pyörällä töihin ajelevaa tyyppiä kuin kajahtanutta. Heti kun maat ovat vähänkin valkoisina, työpaikalla ihmetellään ääneen kuinka hullun hommaa tuo pyörällä liikkuminen näissä olosuhteissa on. Tehdäänhän täällä talvisin vaikka mitä muutakin! Lasketellaan, istutaan tuntitolkulla jäällä pilkki kourassa, moottorikelkkaillaan 100 km/h ja muuta, ei niitäkään katsota mitenkään äärimmäisinä suorituksina. Ei talvisessa pyöräilyssä ole mitään ihmeellistä. Toki pienillä varusteisiin liittyvillä jutuilla siitä tekee itselleen paljon miellyttävämpää. Tässä muutamia käytännön vinkkejä, jotka olen itse kokenut toimiviksi.

wp-1479062852206.jpg

Perusasiat, kuten pyörän nastarenkaat ja valot jätän tässä postauksessa huomioimatta. Keskitytäänpä hiukan talvipyöräilijän vaatetukseen.

  • Varaa vaatteet valmiiksi eteiseen aamuksi.  Itselläni  on ainakin pää aamuisin niin tyhjä, että vaatteet on oltava sukkia myöten valmiiksi katsottuina.
  • Kerrospukeutuminen on kaiken aa ja oo. Mikäli tulee kuuma, voit heittää yhden paidan reppuun matkalla, ja toisinpäin kelin ollessa kylmä.
  • Syys- ja kevätsateilla sateenpitävä takki tekee matkanteosta selvästi mukavampaa. Ainakin itselläni jalat pysyvät melko hyvin lämpiminä, sillä ne tekevät kaiken aikaa työtä. Yläkroppaan iskee vilu paljon herkemmin.
  • Vedenpitävät kengät tai kengänsuojat pitävät jalat lämpiminä.
  • Pakkaskeleillä kolmisormiset pyöräilyyn suunnitellut rukkaset ovat mainiot. Vaihteiden vaihdot onnistuu, ja sormet pysyvät sormikkaita paremmin lämpiminä. Tosi kovilla pakkasilla voit sujauttaa ohuet merinovillaiset sormikkaat noiden sisään, niin ei palele!
  • Kypärän alle ei yleensä mahdu kovin paksua pipoa, mutta tuubihuivista saa pyöräytettyä ohuen pipon toisen päälle.
  • Kypärämyssy suojaa kasvoja viimalta, kun pakkanen käy kireämmäksi (itse käytän noin alle 10c).
  • Töihin päästyäsi kastuneet tai laita hikiset varusteet kuivumaan. Jos töissä ei ole kuivauskaappia tai -telinettä, vinkkaa asiasta työnantajallesi!

Varusteisiin kannattaa yleisesti ottaen satsata. Esimerkiksi sateenpitävä, pyöräilyyn suunniteltu takki maksaa helposti muutaman satasen, mutta kestää käytössä vuosia ja on jokaiselle ympäri vuoden pyöräilevälle hyvä hankinta. Myös talvipyöräilyyn suunnitellut kengät tuovat todella paljon lisää mukavuutta, kun jalat pysyvät kuivina ja lämpiminä kelissä kuin kelissä. Joku viisas onkin tainnut sanoa, ettei köyhän kannata ostaa kuin parasta.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s